Tuesday, August 9, 2011

Selamat menempuh alam sepuluh tahun yang kedua...



Kepada sang suami,



Selamat menyambut ulangtahun yang kesepuluh pada Ramadhan ini. Serasa baru semalam kita bernikah, lantas berkongsi kehidupan dalam keadaan tidak saling mengenali hati dan budi masing-masing. Hanya satu yang menjadi jambatan hati kita waktu itu, iaitu bersatu atas kalimah Allah yang telah menciptakan manusia berpasang-pasangan. Satu demi satu tingkat pelajaran yang kita lalui untuk saling mencari pengertian, agar perkongsian hidup yang diperjudikan membuahkan hasil yang makmur. Tidak sedikit air mata yang tumpah, tidak secubit hati yang terluka, tidak sebaris doa dipanjatkan memohon ditabahkan hati dan dipermudahkan jalannya. Kita harungi hutan banar, bukit bukau, lembah savana sehingga ke tepian laut dan puncak gunung. Semuanya demi mencari kelangsungan hidup berumahtangga. Dalam pada itu, diamanahkan Dia empat cahayahati penyejuk mata untuk kita didik - dua putera dan dua puteri - yang akan mewarisi legasi keturunan kita.



Selama berkongsi bantal, banyak perkara telah kita pelajari. Pelajaran paling besar adalah kesederhanaan. Dengan kesederhanaan, kita rentasi sungai yang deras airnya. Dengan kesederhanaan, kita daki puncak gunung tinggi berliku. Dengan kesederhanaan, kita lalui padang pasir yang tandus. Hidup kita sederhana. Gelak ketawa kita sederhana. Tangis sedu kita sederhana. Semuanya serba sederhana kerana kita mula belajar bercinta hanya setelah diijabkabulkan. Cintamu juga sederhana, namun kesederhanaan itulah yang membuka tabir keinsafan, mengikat hati nurani, dan mendorong sikap memberi.



Semoga Allah merahmati rumahtangga dan keluarga kita di dunia yang sementara ini untuk menjadi bekal akhirat yang abadi. Tidak tersingkap tabir kita apa yang ada dihadapan, namun kupanjatkan doa agar diberikan kekuatan, ditambah kasih sayang dan belas kasihan dalam hati kita supaya bahtera kita tidak karam dilaut kehidupan walaupun sesekali oleng dilanda ribut dan berkali-kali pula dipukul ombak-ombak kecil yang hadirnya semata-mata untuk menguji ketahanan bahtera itu.



Terima kasih kerana menerima isteri mu ini seadanya...

No comments:

Post a Comment